Socialdemokratiska landsting och regioner har kortast köer!

Det finns en djupt rotad myt om att den socialdemokratiska sjukvårdsmodellen skapar köer. Det är inte sant. Ser man till den senaste statistiken från Sveriges Kommuner och Landsting (http://www.vantetider.se) så är Västra Götalandsregionen (styrt av S, C och Fp) de som har minst andel väntande mer än 90 dagar till mottagningsbesök. Det socialdemokratiskt styrda Kalmar är här trea. När det gäller operation/åtgärd är Kalmar näst bäst och Västra Götaland tillsammans med det socialdemokratiskt styrda Norrbotten tredjen bäst.

Var hittar vi då de moderatledda regionerna? Några av dem rapporterar inte ens sina köer som Uppsala och Östergötland. Många andra av dem rapporterar så lite att de inte får del av regeringens kömiljard. Här hittar vi bland annat Stockholm och Skåne. De redovisar alltså inte sina köer!

Mest anmärkningsvärt är ändå Stockholms läns landsting, det moderata skyltfönstret med Filippa Reinfeldt som ledare. Där har sjukhusen infört remisstopp på bland annat ortopedi. Det kanske inte låter så allvarligt, men det är det. Jag har själv för tillfället ett antal tumörer i min kropp. De upptäcktes genom att jag hade en diffus smärta som jag gick med till primärvården som sedan remitterades till ortopeden på Sahlgrenska. Hur många är de patienter i Stockholm med diffus smärta i exempelvis höften som har en tumör, eller till och med cancer, som man nu missar genom att politiken i Stockholms läns landsting inte tar sitt ansvar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback