Oväntad spridning...

För en vecka sedan skrevs det en del artiklar i tidningen Bohusläningen om att omorganisation av NU-sjukvården skulle innebära 200-400 fler döda på grunda av längre transporter. Naturligtvis ett påstående som måste bemötas. Vilket jag också gjorde genom att skriva ihop ett PM som sedan kommunicerades till mina partivänner i Uddevalla.

PM:et fick något större spridning än jag hade väntat mig. Det jag skrev var tydligen väldigt hemskt och upprörande. Vad var det då för hemskt jag har skrivit? Det här är innehållet i mitt PM:



Mats Brodin och tidningen Bohuslänningen insinuerar att omorganisationen inom NU-sjukvården innebär 200-400 fler döda på grund av längre transporter.

Det är inte första gången Mats Brodin och tidningen Bohuslänningen på detta högst oetiska sett för fram påståendet i debatten om omorganisationen inom NU.


Jag har kommenterat det i ett tidigare PM från 2007.


Mats Brodin, Bo Lännernäs och Mats O. Pettersson har i debattartiklar hävdat "förlusten av människoliv på grund av längre transporttid till NÄL beräknas sålunda till 80-133 fler döda varje år".

I en debattartikel bemöter chefsläkarna på NÄL (Jan Carlström) och Uddevalla sjukhus (Lars Kjörner) påståendena:

"Sant är att under 2006 föranledde 379 patienter stora traumalarm vid Uddevalla sjukhus. Av dessa patienter var 89 så svårt skadade att de måste läggas in på IVA. I denna grupp kom cirka hälften från Gamla Älvsborgs län och skulle alltså få kortare transporter om traumaenheten förläggs till NÄL.


En konsekvens av resonemanget i debattartikeln är att överdödligheten borde vara skrämmande hög bland traumapatienter från gamla Älvsborgs län med traumaenheten belägen i Uddevalla. Någon massdöd i ambulanserna existerar självklart inte".

I artikeln påpekar de också att begreppet "gyllene timmens" relevans är vetenskapligt ifrågasatt. Vilket är en "konsekvens av utvecklingen av modern prehospital vård".

De konstaterar att det:


"sedan 2005 finns i varje ambulans en legitimerad sjuksköterska, som inte sällan är vidareutbildad i intensivvård. I ambulanshelikoptern, vars uppdrag är speciellt riktat mot skärgården och andra svårframkomliga delar av regionen, finns såväl läkare som sjuksköterska, båda intensivvårdsutbildade. Det kvalificerade omhändertagandet börjar därför redan då ambulansen eller ambulanshelikoptern är på plats."

Slutsatsen är tydlig. Den gyllene timmen saknar idag relevans då omhändertagandet påbörjas långt innan patienten är på sjukhuset. En flytt av traumaenheten från Uddevalla till NÄL innebär inte fler dödsfall. En sak som understryks av utredarna är att förslaget syftar till att minska transporter av svårt sjuka människor mellan sjukhusen. Förändringarna syftar till att rädda liv.





 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback