Politik och löpning - mer likt än man kan tro

Efter att ha genomfört klubbmästerskapet på 10000 meter bana istisdags kan jag konstatera att det finns större likheter mellan min hobby och mitt jobb än jag tidigare har trott.

Att jobba som politisk sekreterare innebär bland annat att lägga ett strategisk anlag på det åpolitiska vardagslivet. För tillfället förbereder vi exempelvis presskonferensen för presentation av 2009 års budget i Västra Götalandsregionen. Vad är det då för likhet med löpning?

De allra flesta som någon gång har jobbat som någon form av politisk rådgivare vet också hur hopplöst det ibland kan vara att få sina politiker att följa den upplagda strategin. Det spelar ingen roll hur väl förberett det är eller hur överens man är. I samma ögonblick en debatt börjar och din politiker öppnar munnen så kan den storstilade strategin vara smulad i småbitar. Det fick jag uppleva under den regionala direktsända TV-debatten som SVT sände under valrörelsen 2006.

I tisdags hade jag också en storstilad strategi. En strategi som förmodligen hade varit väldigt framgångsrik om den hade följts. Min tanke var att inte starta för snabbt och att lägga mig i rygg på min klubbkamrat Stefan för att sedan kunna springa ifrån honom under de sista varven. Strategin har fungerat alldeles utmärkt förr. Stefans rygg är perfekt att följa. Nu var problemet att jag aldrig såg den. I samma ögonblick som starten gick sprack min strategi. Efter 1 varv var jag ungefär 100 meter före istället. Efter 15 varv var stefan förbi och i mål var jag kanske 150 meter efter.

Strategier är bra - men de bör följas om de finns :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback