Första inlägget

Välkommen till min nya blogg!

Vem är jag då och varför bloggar jag? Svaret på den sista frågan vet jag faktiskt inte, kanske mest för min egen tillfredställelses skull. I vilket fall som helst är jag en 32 årig sosse som jobbar som politisk sekreterare i Västra Götalandsregionen. Mitt ansvarsområde är sjukvårdspolitik. Med andra ord så får jag ständigt höra positiva och berömmande ord om det vi gör med sjukvården. Jag hoppas att ni förstår ironin. Sjukvårdspolitik är nog det mest otacksamma man kan syssla med men också bland det mest spännande.

Så tillbaks till mitt arbete. Jag är nyss hemkommen efter ett regionfullmäktigemäöte som enbart överrakade på ett sätt - mötet slutade redan halv fyra. I annat fall kan man säga att dagen inramades av två stycken journalistiska möten. Det första som hände på morgonen var att jag blev utskälld av Lasse Andrée, journalist på Göteborgsposten, för en händelse dagen innan. Jag blev lite tagen på sängen. Hans kritik var i och för sig befogad, men tanken var ju att jag skulle gnälla lite på honom.

I söndags var det nämligen en obligatorisk artikel om att regionen inte klarar av vårdgarantin som infötrs 1:a november. Artikeln var illustrerad med en korrekt tabell över väntetider inom ett antal områden på några av regionens sjukhus. Inget var i sig fel i artikeln, men det var en sak som jag tyckte han hade slarvat med. Tabellen visade nämligen den förväntad längsta väntetid i veckor till behandling för patienter utan förtur. Den informationen fanns tyvärr inte med. Observera att tiden är förväntatad, inte faktiskt, för de patienter som är lägst prioriterade.

Vem är intresserad av att veta sånt? Det är sådan statistik som får folk att tro att de är dödssjuka bara för att de erbjuds operation två veckor senare vilket idag är betydligt vanligare än att du får vänta 320 veckor...

Självklart blev det än något förvirrad debatt om det här i fullmäktige.

Det andra joutrnalistiska mötet var lite annorlunda. Journalisten ifråga är nämligen hitills okänd. I vilket fall som helst fick ett av de kvinnliga regionråden ett sms från en beundrare i tidningsvärlden som kanske inte uppskattades på det sätt som avsändaren kanske hade önskat... fortsättning på dramat följer....

Kommentarer
Postat av: Karin Engdahl

Snygg bild!

Tråkigt att bli utskälld. Jag ser fram emot fortsättningen.

2005-09-13 @ 22:12:08
Postat av: Sara Bjursell

Håller med Karin om bilden, annars var det riktigt roligt att läsa om din dag, som jag i och för sig känner till eftersom jag var där. Fick mig ett gott skratt av att läsa det i alla fall!

2005-09-14 @ 10:29:01
Postat av: Maria Augustsson

Vilken snygg blogg du har! Min ser helt töntig ut. Jaja jag skall nog hotta upp den lite fast jag undviker nog bild.
mvh
Maria

2005-09-18 @ 21:56:33
Postat av: Cecilia Dalman Eek

Du är utmanad! Bland annat till att skriva något på din blogg! Jag saknar dina kloka funderingar...
kolla på dalmaneek.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback