Homosexualitet och sjukvårdens proriteringar...

Har du ändrat dig? Jag tyckte nog att du tillhörde de där som ville ha riksdagens prioriteringsordning lite mera tydligt fastställd. Alltså att lesbiska skulle hamna allra längst ner i prioriteringslistan...

2005-okt-11@ 22:44:09

Cissi undrar om jag har ändrat mig när det gäller prioriteringar inom sjukvården? Nej det har jag absolut inte gjort. Grundproblemet är att barnlöshet ses som en sjukdom.... något onormalt som man behöver sjukvård för. Hade det istället setts som en rättighet, vilket jag menar att riksdagen gör i och med att de ger rätten till lesbiska att insemineras med offentliga medel, så gäller inte sjukvårdens prioriteringar.

Homosexuella och heterosexuella måste därmed jämställas enligt min mening och ges samma möjligheter och villkor till och och för insemination.

Men den riktigt svåra frågan är ju egentligen om det är en rättighet att ha barn. Om svaret är nej - så ska vi överhuvudtaget fundera på det riktiga med insemination och invertofertilisering. Om Svaret är ja - så måste det vara en självklarhet att man likabehandlas oavsett om man är homosexuell eller heterosexuell.


Kommentarer
Postat av: Karin Engdahl

Att vi ska jämställa homosexuella och heterosexuella verkar alla vara överens om. Hur det ska gå till att låta homosexuella män som inte heller på biologisk väg kan få barn blir då en fråga. Ska vi tillåta surrogatmammor?

2005-10-12 @ 21:18:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback