Barnlöshet som följd av sjukdomen homosexualitet...

Nej jag tycker inte att homosexualitet är en sjukdom. Det är lika bra att göra det klart från början.

Men...

... sen riksdagen beslutade om rätten till insemination för lesbiska kvinnor har det pågått en något förvirrad diskussion inom sjukvården.

I grunden handlar frågan om barnlöshet som följd av sjukdom eller rätt till att ha barn. Inte en helt lätt diskussion att föra ens när det bara handlar om hetrosexuella människor. Är det egentligen en rättighet att ha barn?? Nåja det är inte det jag tänkte diskutera nu.

Grejen är att vi inom sjukvården har en prioriteringsordning där vård ska prioriteras utfån en skala på 1-4 där 4 är vård av andra skäl än sjukdom eller skada.

Med andra ord så innebär det att eftersom hmosexualitet inte är en sjukdom, vilket jag hoppas att vi alla är överens om, så är insemination av lesbiska kvnnor något som den offentliga sjukvården inte borde finansiera. Vi hamnar alltså i den absurda situationen att homosexuella par hade behandlats mer jämlikt om vi hade haft kvar den gamla absurda lagstiftningen där homosexualitet sågs som en sjukdom.

Klamydia leder till sterilitet -> alltså en sjukdom som har leder till barnlöshet
Homosexualitet -> sjukdom som leder till barnlöshet

Så kan vi naturligtvis inte ha det. Och jag är tämligen övertygad om att Sveriges samtliga landsting tar sitt förnuft till fånga och jämställer rätten till barn för både hetrosexuella och homosexuella....


Kommentarer
Postat av: Anonym

Har du ändrat dig? Jag tyckte nog att du tillhörde de där som ville ha riksdagens prioriteringsordning lite mera tydligt fastställd. Alltså att lesbiska skulle hamna allra längst ner i prioriteringslistan...

Postat av: Tina

Vad är det som säger att lesbiska är jättefertila? De kan väl också ha fertilitetsproblem?

2006-04-19 @ 11:39:42
URL: http://tinselflickan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback